WhatsApp is allang niet meer alleen om met kandidaten te appen die in procedure zijn. Beschikbaarheid automatisch opvragen? Een intakegesprek plannen? Solliciteren? Het kan allemaal al. En het levert doorgaans ook meer reactie op.
WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Maar in werving en selectie wordt het nog steeds maar mondjesmaat gebruikt. En dat terwijl er toch tal van nuttige toepassingen te bedenken zijn. Toepassingen die bovendien vaak veel beter werken dan de meer traditionele communicatiemethodes. Er zijn tal van nuttige toepassingen voor WhatsApp in recruitment. Hoe je dat precies doet, WhatsApp gebruiken in je werving en selectie?
Wat is de belangrijkste takeaway?
Een kandidaat aan de telefoon krijgen of snel een reactie op een mail ontvangen wordt elke dag lastiger. Je gebruikt WhatsApp nu ongetwijfeld al om contact te leggen met kandidaten die in procedure zijn. Hoe kun je WhatsApp ook inzetten om kandidaten eenvoudig te laten solliciteren, automatisch op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie of heel snel kunt vragen om hun actuele beschikbaarheid. Maar je kunt ook job alerts via WhatsApp versturen.
Wat missen organisaties die nog niet appen met sollicitanten?
Heel vaak zie je dat bureaus en recruiters nog vastzitten in de klassieke manier van communiceren. Social platforms zoals LinkedIn hebben iedereen de ogen al weten te openen dat je ook op een andere manier kunt – en zelfs: móét – communiceren met kandidaten. Maar lang niet iedereen zit op LinkedIn. Door een medium te gebruiken dat bijna iedereen gebruikt, zorg je dat je nauwer en persoonlijker in contact staat met je kandidaat dan ooit tevoren. Het is een toegankelijkere manier van contact leggen en contact onderhouden.
Recruiters kunnen whatsappen als time consuming zien. Door het proces voor een groot deel te automatiseren zorg je dat het tijds- en kostenefficiënt is. Uit onderzoek blijkt dat als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, er al een conversiestijging van 20% is. Dat betekent dat organisaties sowieso kandidaten missen als ze deze optie niet aanbieden. Daarnaast kun je als organisatie WhatsApp inzetten om geautomatiseerd je kandidatenbestand actueel te houden.
Hoe wordt dit bedoelt?
Je kunt steeds meer qua communicatie met jouw kandidaat en/of medewerker in het proces. Uiteraard heb je het initiële contact met een potentiële kandidaat. Dan kunnen toolings zoals de chatbot op de website een uitkomst bieden. Kandidaten laten solliciteren via WhatsApp is een volgende laagdrempelige manier om hen over de streep te trekken. Kandidaten willen via WhatsApp vaak meer informatie delen dan in een sollicitatieformulier.
WhatsApp kan bijvoorbeeld ook gekoppeld worden aan je OTYS-agenda. Zo kun je ook geautomatiseerd intakes plannen en afspraken definitief maken. Als uitzendbureau kun je het bijvoorbeeld ook koppelen aan de reguliere planning. Je kunt er een simpele beschikbaarheidsvraag mee uitsturen, zoals: kun je morgen werken? Om maar een voorbeeld te noemen.
Zijn er goede voorbeelden?
Voor detacheerders of uitzenders is snelheid erg belangrijk. Hoe sneller je met kandidaten kunt schakelen over hun interesse in een opdracht en hun beschikbaarheid, hoe sneller je bij de opdrachtgever de juiste kandidaten kunt voorstellen.
Er is een oud gezegde onder recruiters: een beller is sneller. Maar dat gaat steeds minder vaak op. Je kunt vanuit de chatbot in WhatsApp de geselecteerde kandidaten vanuit het ATS-systeem een appbericht sturen met de vraag of hun beschikbaarheid nog klopt en of ze geïnteresseerd zijn. Aangetoond is dat het merendeel van de kandidaten al binnen een uur reageert op dat appje. Daarna kan de recruiter zelf met de geïnteresseerde kandidaten snel de volgende stap zetten.
Wat is het meest opvallend over WhatsApp in recruitment?
Opvallend is te zien dat kandidaten in een chatgesprek bereid zijn om meer vragen te beantwoorden dan via een formulier. Heel eerlijk, solliciteren via chat is voor een kandidaat vaak niet sneller dan via een formulier. Maar door de andere beleving ervaren ze het heel anders. We zien dat de conversie van kandidaten die de chat afrondt een stuk hoger ligt dan bij een formulier.’
En wat is ‘de volgende stap’?
Een mooie innovatieve stap die gemaakt kan worden, is het up-to-date houden van kandidaten tijdens hun recruitmentproces. Als je een pizza bestelt, ontvang je bij elke stap een sms-notificatie. Maar als je ergens solliciteert – vaak toch iets belangrijker dan je pizzabestelling – hoor je als kandidaat soms dagen of weken niets en blijft het proces een black box.
Door WhatsApp te koppelen aan de fases in je ATS, kun je kandidaten per fase automatisch een app met een update sturen, zelfs met misschien een korte video met tips voor het eerste interview. WhatsApp wordt zo steeds meer de schakel tussen je recruitmentsite en het ATS.
Bron: Werf&